Koulutus toiminnallisista riippuvuuksista 9.5.

Tup­syn jär­jes­tää per­jan­tai­na 9.5. klo 8:30–15:30 FT, psy­ko­lo­gi Sari Castré­nin pitä­män etä­kou­lu­tuk­sen aihees­ta ” Toi­min­nal­li­set riip­pu­vuu­det: Tun­nis­ta­mi­nen, tuki ja hoi­to”. Kou­lu­tus on ilmai­nen ja avoin vain Tup­syn jäsenille.

Huom! Ilmoit­tau­tu­mi­nen on auki: kou­lu­tuk­seen ilmoit­tau­du­taan 8.5. Klo 12 men­nes­sä säh­kö­pos­tis­sa anne­tun lin­kin kaut­ta.

Toi­min­nal­li­set riip­pu­vuu­det: tun­nis­ta­mi­nen tuki ja hoi­to

Myös toi­min­ta voi aiheut­taa riip­pu­vuut­ta ja altis­taa riip­pu­vuus­häi­riön kehit­ty­mi­sel­le. Toi­min­nal­li­sia riip­pu­vuuk­sia, joil­la on riip­pu­vuus­häi­riön kri­tee­rit ovat Raha­pe­li­riip­pu­vuus ja digi­pe­li­riip­pu­vuus uudis­te­tun tau­ti­luo­ki­tuk­sen Inter­na­tio­nal Clas­si­fica­tion of Disea­ses ICD-11 (WHO, 2022, Castrén, 2023; Castrén ym., 2023, Castrén & Alho 2020), mukai­ses­ti. Mui­ta toi­min­to­ja, joil­la on jon­kin ver­ran saman­kal­tai­suuk­sia lii­tän­näi­soi­reis­sa, periy­ty­vyy­des­sä, kog­ni­tii­vi­sis­sa toi­min­nois­sa ja neu­ro­bio­lo­gias­sa, eri­tyi­ses­ti aivo­jen pal­kit­se­mis­jär­jes­tel­mis­sä ja impuls­sin hal­lin­nas­sa ovat inter­ne­tin, äly­pu­he­li­men tai sosi­aa­li­sen median lii­al­li­nen käyt­tö. Näil­lä toi­min­noil­la ei ole riip­pu­vuus­häi­riön kri­tee­rei­tä, mut­ta WHOn tau­ti­luo­ki­tuk­ses­sa ne mää­ri­tel­lään ”Other Speci­fied Disor­ders Due to Addic­ti­ve Beha­viours” (WHO, 2022).
Avun saa­mi­nen toi­min­nal­li­siin riip­pu­vuuk­siin voi olla haas­ta­vaa, sil­lä hoi­don ja pal­ve­lu­ver­kos­ton kehit­tä­mi­nen sekä tie­toi­suu­den lisää­mi­nen toi­min­nal­li­sis­ta riip­pu­vuuk­sis­ta ovat eden­neet odo­tet­tua hitaam­min. Raha­pe­lion­gel­man Käy­pä hoi­to- suo­si­tus val­mis­tui mar­ras­kuus­sa 2024. Mui­den toi­min­nal­lis­ten riip­pu­vuuk­sien tun­nis­ta­mi­nen ja hoi­don kehit­tä­mi­nen on vas­ta aluil­laan. Psy­ko­lo­git ovat työn­sä puo­les­ta etu­lin­jas­sa havait­se­maan toi­min­nal­li­sis­ta riip­pu­vuuk­sis­ta mah­dol­li­ses­ti aiheu­tu­via hait­to­ja. Riip­pu­vuuk­sien tun­nis­ta­mi­nen ja nii­hin puut­tu­mi­nen edel­lyt­tä­vät kui­ten­kin ilmiön ymmär­tä­mis­tä ja väli­nei­tä ongel­mien tun­nis­ta­mi­seen ja käsit­te­lyyn asiakastyössä.

Tie­to­ja koulutuksesta

Päi­vän mit­tai­sen kou­lu­tuk­sen tavoit­tee­na on oppia tun­nis­ta­maan toi­min­nal­li­set riip­pu­vuu­det ja antaa kon­kreet­ti­sia työ­vä­li­nei­tä käsi­tel­lä ongel­mal­lis­ta toi­min­taa asia­kas­työs­sä. Vuo­ro­vai­kut­tei­ses­sa kou­lu­tuk­ses­sa hyö­dyn­ne­tään sekä ohjaa­ja­läh­töis­tä että osal­lis­ta­vaa työs­ken­te­lyä. Kou­lu­tuk­ses­sa tar­jo­taan tut­ki­muk­seen perus­tu­vaa tie­toa toi­min­nal­li­sis­ta riip­pu­vuuk­sis­ta, var­hai­ses­ta tun­nis­ta­mi­ses­ta ja tuen ja hoi­don muo­dois­ta. Kou­lu­tuk­ses­sa kuva­taan toi­min­nal­li­set riip­pu­vuu­det ilmiö­nä sekä nii­den aiheut­ta­mat hai­tat (lii­tän­näi­soi­reet) sekä toi­min­nan kehit­ty­mi­nen riip­pu­vuus­häi­riök­si tai riip­pu­vuus­häi­riön kal­tai­sek­si. Kou­lu­tuk­ses­sa opi­taan tun­nis­ta­maan toi­min­nal­lis­ten riip­pu­vuuk­sien (raha- ja digi­pe­laa­mi­nen, sekä inter­ne­tin väli­tyk­sel­lä kehit­ty­vät muut ongel­mal­li­set toi­min­nan muo­dot, kuten somen hai­tal­li­nen käyt­tö, net­ti­por­no, net­tios­ta­mi­nen) ongel­mal­li­set piir­teet. Kou­lu­tus tar­jo­aa tie­toa ongel­mal­li­seen toi­min­taan (raha-ja digi­pe­laa­mi­nen, netin käyt­tö, somen käyt­tö, net­ti­por­non tai netis­tä osta­mi­nen) liit­ty­vis­tä hai­tois­ta kuten muis­ta mie­len­ter­vey­den ongel­mien haas­teis­ta ja muis­ta riip­pu­vuus­häi­riöis­tä, elä­män­laa­dun heik­ke­ne­mi­ses­tä, talou­del­li­sis­ta haas­teis­ta, sosi­aa­lis­ten suh­tei­den ongel­mis­ta ja elä­män kapeu­tu­mi­ses­ta. Kou­lu­tuk­ses­sa kuva­taan tun­ne­tuim­pien toi­min­nal­lis­ten riip­pu­vuuk­sien (raha- ja digi­pe­laa­mi­nen) var­hai­nen tun­nis­ta­mi­nen, tuki ja hoi­to­lin­jauk­set, joi­den poh­jal­ta on raken­net­tu myös kon­kreet­ti­sia puut­tu­mi­sen kei­no­ja netin väli­tyk­sel­lä kehit­ty­viin toimintoihin.

Ohjel­ma:

8:30 Toi­min­nal­li­set riip­pu­vuu­det (ilmiö­nä)
9:20 Tau­ko
9:30 Raha-ja digi­pe­laa­mi­nen: var­hai­nen tun­nis­ta­mi­nen (kon­kreet­ti­set työ­ka­lut ja mit­ta­rit)
10:20 Tau­ko
10:30 Raha- ja digi­pe­laa­mi­nen tuki ja hoi­to (kon­kreet­ti­set inter­ven­tio­mal­lit)
11:30 LOUNAS
12:15 Inter­net, some, net­ti­por­no, net­tios­ta­mi­nen (mitä tie­de­tään hai­tois­ta?)
13:00 Tau­ko
13:10 Inter­net, some, net­ti­por­no (kon­kreet­ti­set kei­not puheek­siot­toon ja muu­tok­sen tuke­mi­seen)
14:00 Tau­ko
14:10 Yhteen­ve­toa toi­min­nal­li­sis­ta riip­pu­vuuk­sis­ta, kie­tou­tu­mi­ses­ta yhteen ja tuen sekä hoi­don kei­nois­ta
15:00 Tau­ko
15:20  yhtei­nen kes­kus­te­lu päi­vän annis­ta: klii­ni­nen näkö­kul­ma
15:30 Kou­lu­tus päät­tyy

Tie­toa kou­lut­ta­jas­ta:

FT, PSYKOLOGI, TUTKIMUSPÄÄLLIKKÖ, THL
FT, psy­ko­lo­gi Sari Castrén tut­kii peli­riip­pu­vuuk­sia, tuo muka­naan uusin­ta tut­ki­mus­tie­toa ja esit­te­lee kon­kreet­ti­sia kei­no­ja psy­ko­lo­gien työn tuek­si. Hän on eri­kois­tu­nut raha­pe­li­riip­pu­vuu­den tuke­mi­seen, hoi­toon ja tut­ki­muk­seen.
Castrén on kehit­tä­nyt ja tuo­nut Suo­meen eri­lai­sia työ­ka­lu­ja ja oppai­ta, kuten Raha­pe­li­riip­pu­vuus hal­lin­taan Tera­peu­tin ja Asiak­kaan-työ­kir­jat, Avai­mia raha­pe­lion­gel­man hal­lin­taan ‑oma-apu-oppaan sekä osal­lis­tu­nut Raha­pe­laa­mi­nen puheek­si ‑työ­ryh­män työ­hön. Hän myös kou­lut­taa sosi­aa­li- ja ter­vey­sa­lan ammat­ti­lai­sia raha­pe­li­riip­pu­vuu­den var­hai­ses­ta tun­nis­ta­mi­ses­ta ja hoi­to­me­ne­tel­mis­tä. Castrén on tut­ki­mus­pääl­lik­kö­nä Ter­vey­den ja hyvin­voin­nin lai­tok­sen Hyvin­voin­nin ja ter­vey­den edis­tä­mi­sen yksi­kön Raha­pe­li­hai­tat-tii­mis­sä. Hänel­lä on dosen­tuu­rit kan­san­ter­veys­tie­tees­sä Hel­sin­gin yli­opis­tol­la ja riip­pu­vuus­häi­riöis­sä Turun yli­opis­tol­la. Castré­nin tut­ki­mus­työ kat­taa laa­ja-alai­ses­ti toi­min­nal­li­sia riip­pu­vuuk­sia, ja hänel­lä on myös koke­mus­ta klii­ni­ses­tä työs­tä eri­tyi­ses­ti riip­pu­vuus­häi­riöi­den hoi­dos­sa.
https://professio.fi/people/sari-castren/
Sari Castrén, THL
Sari Castrén Orchid